Gratis fragt over 399 kr & gratis retur30 dages returretKøb nu, betal i slutningen af oktober

Hvad har du brug for til vinterens løbesæson?

Løbetøj i flere lag. Det er klogt at bygge dit tøj op i lag. Nogle gange skal du kun bruge to lag, andre gange alle tre lag. Hvis du bruger to lag, skal du vælge lag 1 og 3.

Tøj:

1. lag - Baselayer: Formålet med det første lag er, at holde dig tør. Det skal være tøj af materiale, der fører sveden væk fra kroppen.
2. lag - Isolering: Om vinteren, har du brug for et isolerende lag. Det kan være en kortærmeteller langærmet løbetrøje.
3. lag - Jakke & Vest:: Det ydre lag af dit vinter løbetøj skal holde vinden og til tider regnen ude. En god løbejakke som også kan ånde. I overgangsperioderne er en løbevest meget nyttigt, da den giver stor bevægelsesfrihed. En løbevest kan bruges over en t-shirt eller en trøje, efteråret.

Glat overflade:

Den glatte overflade om vinteren er løberens største problem og fare. Med de iskolde og glatte veje er det vanskeligt at stå fast, selv med en god "terrængående" sål. Dine vinterløbesko fungerer præcis som vinterdæk til bilen. Skoene har en stærkere profil, så du står bedre fast, når der er glatte overflader. En syntetisk membran gør dem varmere end sommer løbesko. Du kan også købe kæder eller "spikes" til at sætte på sålen af dine løbesko, så du ikke glider.

Handsker:

Hvis du tager skihandsker eller vanter på, kommer du til at svede hænderne. Brug i stedet tynde handsker af polyester, hvis du finder nødvendigt. Du kan også finde specielle vinterhandsker fra nogle mærker.

Hue/hat:

Cirka en tredjedel af din kropsvarme er ’tabt’ via dit hoved. Brug et pandebånd eller en hue i fleece eller polyester.

Windbreaker:

Termometeret kan narre dig om vinteren. En let vind kombineret med lav temperatur er årsagen til fænomenet "chill faktor". Hvis termometeret viser 0 grader og det blæser 10 sek/m er dette tilsvarende en temperatur på -12 grader. Derfor vil en vindjakke være en god investering til de kolde måneder.

Baselayer: & Tights::

Som tidligere nævnt, skal du bruge det 1. lag, der holder dig tør og føre sveden væk. Men om vinteren kan det være mere behageligt med en baselayer, specielt til kulden. Nogle mærker laver særlige vinter- og termo produkter, som giver dig mere varme til din vinter løbeture. På den nederste del af kroppen, skal du vælge tights eller løse løbebusker. Almindelige sommertights er glatte på begge sider, så hvis du bruger sommertights i vinterperioden - bør du have skiundertøj under. Vintertights er ca. tre gange så tykke og grovere på indersiden, for at holde dig varm. 3 gode forslag på vintertights: Newline Base Winther Tights, Nike Thermal Tights eller 2XU Thermal Compression Tights
Tights er varmere og støtter musklerne bedre, når du løber, ligesom varmen forlader kroppen hurtigere. Det kan synes vanskeligere at løbe i løse løbebukser.

Reflekser & lys :

Glem aldrig reflekser, når du løber om vinteren. De kommer i mange varianter og størrelser. En refleksvest er mest tydelig og bedst. Hvis du løber i mørke omgivelser, vil det være en god idé at have en rød lygte på. Løb i tøj af fluorescerende farver. Sort eller mørk-farvet tøj på en mørk vej er næsten umuligt at få øje på, for bilisterne. Hvis du ikke kan lide lyse farver i bukser, bør du finde en model med reflekser eller neon striber. Reflekser omkring dine ben er også en god idé, fordi bilernes forlygte først rammer dig på benene, der bevæger sig, hvilket også øger synligheden. Suppler med reflekser på dine overarme eller rygsækken, hvis du er iført en. Reflekser på dine skoene mister hurtigt deres effekt, da de oftest er dækket med mudder og snavs, i vintermånederne. Vi har samlet en masse produkter, der alle har reflektive funktioner - lige her!
Tilbage