Gratis fragt over 399 kr & gratis retur30 dages returretKøb nu, betal i slutningen af oktober

Sådan bevarer du motivationen

- af Olof Lindberg
28. Januar 2016

Er nytårsforsættet allerede gået i vasken og står træningsskoene stadig ubrugte i skabet? - Her kommer nogle tips til at holde træningsmotivationen oppe.



Maria Nilsson er mentaltræner og hjælper blandt andet eliteidrætsudøvere, motionister og virksomheder med at bruge hovedet rigtigt, så de kan præstere bedre. Hun er med andre ord ekspert i hvad du skal gøre for at bevare motivationen og nå dine mål.

Hvordan fungerer det her med motivation egentlig?
- Mange ser på motivation som noget man har og som så forsvinder igen, men man kan godt opretholde den. For lettere at føle sig motiveret, er et godt råd ikke bare at have en præstation som mål. Det er vigtigt at mærke efter hvad det er du vil opnå og lade det være en prioritet. Måske er dit mål at blive af med smerter eller føle dig stærk så du har energi til at lege med børnene og smøre madpakker. Forsøg på denne måde at inkludere hverdagens udfordringer i dine mål. Det er let bare at tænke i det store f.eks. “jeg vil kunne løbe 10 km på 50 minutter” eller “jeg vil kunne løfte så og så tungt”. Sørg for at træningen bliver en prioritet og at du lærer nye ting. På denne måde vil du i højere grad føle at du udvikler dig og du vil lettere kunne holde dig på sporet. Det skaber en række af positive effekter, som holder dig motiveret.

Hvilke almindelig fejl bør jeg undgå at lave?
- Mange motionister sætter sig mål omkring hvor mange dage de skal træne f.eks. tre gange om ugen. Det mener jeg er dumt og det kan hurtigt slide på motivationen, for så er der risiko for at man ikke tillægger de første to træningspas nogen betydning. Derfor giver du ikke dig selv ros for den træning du har gennemført. Efter tredje træningspas er du hverken i under- eller overskud af motivation, og der bliver sjældent et fjerde træningspas den uge. Det er bedre at tænke at du skal træne så meget du kan nå og samtidig husker at træningen selvfølgelig skal være en prioritet. Så bliver hver træningstime en sejr og du kan nemmere rose dig selv og tænke “hvor er jeg god - jeg klarede det”.

Hvordan sætter jeg mig et godt mål?
- Det hverdagsmotionister ofte gør, er at de sætter sig mål, som er lidt for rimelige og realistiske - mål de ved, at de kan klare. At tænke større er de tilbageholdende med. Jeg synes at du skal prøve at sætte et lidt mere urealistisk mål. Der findes jo dem, som klarer det, så hvorfor skulle du ikke også kunne det. Hav modet til at drømme lidt og udfordre dig selv til at gøre noget som kræver en indsats. Når du faktisk når dit mål, giver det din tro på dig selv et godt skub og alt føles muligt.

Kan du give et eksempel!
– Jeg arbejder med en ung kvinde som er skytte, og hun kom til mig fordi hun ville diskutere sin målsætning og hvordan hun skulle planlægge sin træning op til sommer-OL i Tokyo i 2020. Jeg mærkede hurtigt at hun vidste hvad hun gjorde og at hun var kommet langt i sin træning og udvikling, så jeg spurgte hende hvordan hun så på muligheden for at konkurrere i Rio i år. Det havde hun slet ikke tænkt på. Hun tog hjem, trænede nogle gange og kom frem til den konklusion at det måske godt kunne lade sig gøre. I denne uge deltager hun i sidste delkonkurrence for at kvalificere sig til netop sommer-OL i Rio. Her hjalp det at være lidt urealistisk, for hun havde allerede kapaciteten til at gennemføre. Det er der flere som har.

Hvordan bevarer jeg bedst motivationen?
– For at holde motivationen oppe, når du mister fart, skal du huske at enhver træningstime er en sejr. Du skal træne så meget du når, ellers bliver du stresset, og det er dårligt for motivationen. Tænk på at hvert kilo du løfter og hver meter du løber tæller. Fejr det ofte og regn det med i dine resultater. Og vigtigst af alt: find en træningsform som er sjov.

Hvordan kan jeg mentaltræne?
– Variation er nøglen. Sid ikke fast i gamle mønstre og find modet til at prøve nye ting. Træning handler meget om at udfordre både hjerne og resten af kroppen. Inden du gør din træning hårdere og hårdere er det vigtigt at tænke på, at din hjerne skal kunne følge med. Træning skal ikke dræne dig for energi men derimod generere velbefindende og glæde.

- Maria Nilsson
Tilbage